کارگران و کارفرماها اغلب از طریق قرارداد های کاری شرایط و ضوابط کار را مشخص می کنند و طی آن کار پیش می رود. گاهی اختلاف در قرارداد های فی مابین بر سر مسائلی چون پرداختی و یا عدم پرداختی بیمه، اختلافت در خصوص کسری حقوق و نقص کار و غیره به وجود می آید که کارشناس می تواند آن ها را بررسی کرده و در نهایت نسبت به شرایط و ضوابط مندرج در قرارداد اظهار نظر نماید. با توجه به این که مسائل کارگران اهمیت زیادی پیدا کردهاست مسائل در این حوزه گاها جنبه عمومی هم دارد. برای مثال میتوان به اعتراضات مربوط به کارگران هفت تپه و یا هپکو و بسیاری از کارگاهها و کارخانههای کوچک و بزرگ اشاره کرد به سرعت جنبه عمومی و امنیتی هم پیدا میکنند به همین دلیل ما در این یادداشت به کمک کارشناس رسمی دادگستری رشته امنیت عمومی به بررسی این مسئله پرداختهایم.
بهترین قرارداد کارگر و کارفرما قرارداد هایی هستند که به صورت کتبی میان طرفین منعقد می شود. با توجه به اینکه در قانون کار ماده 7 این مورد پیش بینی شده است قرارداد می تواند به صورت شفاهی یا کتبی باشد. لذا قرارداد کتبی از این نظر مناسب است که تمامی شرایط و ضوابط مربوط به کار در آن به صورت دقیق مندرج می شود و با امضای شاهدین امکان فراموشی و اختلاف کاهش می یابد. بهتر است از قرارداد های سفید امضاء تا حد امکان خودداری شود. چرا که امکان اختلاف نیز وجود دارد. بهترین نوع قرارداد کارگر و کارفرما قرارداد هایی هستند که تمامی ضوابط کار اعم از نوع کار، میزان حقوق، میزان تعطیلات و ساعات کاری، تعلیق قرارداد، اتمام قرارداد و در نهایت نحوه جبران خسارت و شرایط کار ذکر شود. کارشناس می تواند در خصوص نحوه ایجاد قرارداد مناسب اظهار نظر نماید از وقوع اختلافات در آینده جلوگیری شود.
چنانچه در قرارداد هایی که میان کارگر و کارفرما نوشته می شود اختلافاتی در خصوص هر یک از بند های قرارداد به وجود آید کارشناس می تواند با بررسی ضوابط قرارداد و بررسی نوع اختلاف اظهار نظر کرده و گزارش ارائه بدهد. معمولا اختلافاتی که میان کارگر و کارفرما پیش می آید در خصوص میزان حقوق پرداختی، خرابی و نقص کار و بیمه نکردن کارگر و امثالهم است. اختلافات کارگر و کارفرما توسط کارشناس به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.
جریمه بیمه نکردن کارگر
کارفرمایان طبق قانون کار ملزم به بیمه کردن کارگر هستند که طی آن تا مدت زمانی که کارگر مشغول به کار است به نرخ روز بیمه به وی تعلق می گیرد. حال اگر به هر دلیلی کارگر بیمه نشود یا میزان بیمه وی پرداخت نشود کارفرما ملزم به پرداخت جریمه ای خواهد بود. این میزان جریمه با توجه به شرایط شاغل بودن و شاغل نبودن کارگر توسط کارشناس رسمی دادگستری کار و کارگری و حوادث ناشی از کار تعیین می شود. میزان دستمزد کارگر در تعیین میزان جریمه موثر است.
با توجه به اینکه کارگران و کارفرماها می توانند نسبت به قرارداد ها دچار اختلاف شوند کارشناس در پی بررسی اختلافات تمامی شرایط و ضوابط را بررسی می کند. چنانه به بحث امنیت عمومی مرتبط باشد کارشناس رسمی دادگستری رشته امنیت عمومی موضوع را مورد ارزیابی قرار می دهد. در واقع ارتباط این دو در لحظه عمومی شدن مسئله کارگران است به همین دلیل جهت حل معضل امنیتی و حتی کارگری کارشناسان ما در هر دو حوزه به بررسی نحوه عملکرد کارگاهها و کارخانهها و شرکتهای بزرگ و همچنین ادعاهای کارگران پرداخته و در صورت نیاز در همکاری با نهادها و سازمانها به بررسی و تهیه گزارشهای رسمی در خصوص عوامل ایجاد کننده و همچنین راههای پایان دادن به این مسائل اقدام مینمایند.
در حین انجام دادن کار ممکن است گاهاً حوادثی برای انسان پیش بیاید که خوشبختانه قسمتی از صدماتی که ممکن است متوجه انسان شود قابل جبران هستند مانند جبران هزینه مالی مورد نیاز برای تامین هزینه های درمان حوادث ناشی از حادثه. طبق تعریفی که قوانین جمهوری اسلامی ایران برای حوادثی که در هنگام کار برای یک شخص ممکن است روی دهد اتفاقاتی که ممکن است در حین انجام دادن کار باعث لطمه خوردن به صورت جانی باشد و یا سلامت شخص مورد نظر را تهدید کند حادثه ناشی از کار نامیده می شود.
برای تعیین میزان خسارت میتوان به کارشناس رسمی دادگستری کار و کارگری و یا کارشناس رسمی دادگستری حوادث ناشی از کار مراجعه نمود. اگر کمی دقیق تر بخواهیم بررسی کنیم طبق قوانینی که سازمان تامین اجتماعی ایران برای این دسته از حوادث مشخص کرده حوادث ناشی از کار بدین صورت تعریف می شود که اگر کسی انجام وظیفه در محل کار مانند کارگاه های ساختمانی، موسسات و یا حتی محوطه ها و امثال اینها در حین انجام وظیفه باشد و دچار حادثه گردند این حادثه در حین انجام وظیفه آن ها تلقی می گردد. در برخی موارد حتی اگر شخص در بیرون یک کارگاه و یا محل کار خود باشد به عنوان مثال برای انجام دادن ماموریتی که کارفرمای آن شخص به او محول کرده دچار حادثه گردد این شخص شامل اتفاقات ناشی از حادثه می گردد..
البته مواردی از قبیل ایمنی( مجموعه کارهایی که به منظور جلوگیری از صدماتی که باعث حوادث جسمانی و یا حتی بیماری ها می شوند و کارهایی برای جلوگیری از خسارت های مالی انجام می شود)، ضریب تکرار حادثه، ضریب شدت حادثه و... در این موارد مهم هستند.
اگر حادثه ای در محل کار پیش بیاید از دید قانون کار جمهوری اسلامی ایران مسئولیت آن با کارفرما ها و مدیران واحد مذکور هستند .در مرحله بعدی لازم است که داده های مربوط به حادثه به صورت کیفی و کمی دستهبندی نشده و با استفاده از آزمونهای لازم و تحلیل داده ها اطلاعات مورد نیاز تحلیل شوند.
در مرحله بعدی مراحل درخواست بررسی شخص حادثه دیده در حین انجام کار به صورت زیر است:
حال اگر شخصی در جایگاه کارفرما قرار گرفته بود در صورت به وجود آمدن حادثه در محل کار آن شخص موظف است از بدتر شدن شرایط جلوگیری کرده و اگر حادثه ای در محل کار به وجود آمد به سرعت به صورت کتبی به اداره کار و امور اجتماعی اعلام کند. در قانون تامین اجتماعی نیز شخص کارفرما موظف است که طی ۷۲ ساعت حادثه را به صندوق تأمین اجتماعی اعلام کرده و فرم ویژه حادثه را تکمیل نماید.
حال اگر شخصی در محل کار دچار حادثه گردید از چه امکانات درمانی می توانند بهره ببرند؟ اگر شخص در محیط کار صدمه ببیند و یا حتی دچار بیماری گردد خود آن شخص و خانواده ایشان می توانند از خدمات تامین اجتماعی استفاده کنند. طبق قانون ۵۴ بیمه تامین اجتماعی، این نهاد موظف است که تمامی خدمات درمانی بیمارستانی، سرپایی، انجام آزمایش های لازم و در اختیار دادن دارو برای درمان را در اختیار آنها قرار دهد.
در قسمت حوادث ناشی از کار علاوه بر بیمه تامین اجتماعی نوع دیگری از بیمه وجود دارد که به آن بیمه مسئولیت مدنی می گویند. به موجب این بیمه شخصی که در حادثه مقصر شناخته می شود و موظف به پرداخت زیاد می شود بیمه مسئولیت مدنی به جای ایشان تقبل هزینه میکند.به عنوان مثال اگر کارفرمایی پس از وقوع حادثه از طرف مراجع قانونی مقصر شناخته شود بیمه مسئولیت مدنی به جای آن شخص زیان های وارده را پرداخت می کند.
همچنین وظیفه ای که مسئول ایمنی کارگاه ها دارند به این شکل است که باید برای پیشگیری از وقوع حادثه و یا تکرار آن تلاش خود را بکند و تهیه گزارش از حادثه بر عهده شخص کارفرما و یا نماینده او می باشد که به صورت قانونی شخص کارفرما نماینده خود قرار داده.
در ادامه بررسی شکایت از حوادث ناشی از کار، شکایت و بررسی حادثه در همه مراحل مانند اداره کار و امور اجتماعی و یا مراجع قضایی هزینه ای ندارد و رایگان است. اما اگر پس از بررسی یکی از طرفین به نظر ضابطین و بازرسان اعتراض داشته باشد بررسی مجدد حادثه پس از تایید مرجع قضایی همراه با پرداخت هزینه کارشناسی است. یکی از مواردی که مورد بررسی قرار می گیرد سن شخص حادثه دیده است به این شکل که اگر شخصی در هنگام وقوع حادثه کمتر از ۱۵ سال تمام داشته باشد بیمه به او تعلق نمیگیرد زیرا طبق ماده قانون ۷۹ کار، به کار گرفتن افراد کمتر از ۱۵ سال ممنوع است .
گزارش بازرسان در بررسی حادثه به عنوان گزارش ضابط مرجع قضایی در نظر گرفته می شود. در قسمت هایی که حوادث موجب تلفات جانی، نقص عضو و آسیب دیدگی می شود بازرسان باید از پزشکی قانونی نظر بخواهند و در گزارش خود آن را مورد توجه قرار دهند. همچنین بازرسان میتوانند در رابطه با بیماری های ناشی از کار به تنهایی نظر بدهند آنها باید در این زمینه نظر شورای پزشکی را خواهان شوند.در ادامه اگر بخواهیم بیماری ناشی از کار را بررسی کنیم به هر آسیب جسمی یا روحی که توسط کار انجام شده به آن شخص کس متوجه شود که نیازمند درمان است و یا حتی مواردی که موجب از کار افتادگی میشود بیماری ناشی از کار گفته می شود. به عنوان مثال اگر شخصی در یک کارخانه تولید مواد شیمیایی کار کند و این کارخانه دارای آلاینده های سرطان زا باشد شخص دچار بیماری ناشی از کار شده است.
مسئولیت بیمه کردن کارگر، با کارفرما است. بابت هزینه های پزشکی، صدمه های جسمی و فوت کارگر ناشی از حادثه ای که موضوع بیمه است. در صورت حوادث ناشی از کار، بیمه نامه با حمایت از کارفرما خسارت وارده را به کارگر پرداخت میکند. اما اگر کارفرما از بیمه کارگری خودداری کند، در صورت بروز حادثه چه کسی ضامن جبران خسارت است؟
در موارد بسیار زیادی کارگران حین انجام کار دچار آسیب دیدگی میشوند و عدم توجه کارفرمایان به بیمه کارگران زمینه بروز مشکلاتی را برای کارفرما و کارگر ایجاد میکند. در این یادداشت به بررسی صدمه و آسیب به کارگران بدون بیمه میپردازیم. در موارد بسیاری کارگران و در مواردی نیز کارفرمایان نیاز به تهیه گزارش رسمی جهت ارائه به محاکم در خصوص نوع و شیوه بروز حوادث حین کار دارند که کارشناسان ما در این حوزه صلاحیت اظهار نظر و تهیه گزارش دارند.
صدمه به کارگر در حین کار
مواد قانونی صریحاً بیان میکنند که حفاظت از جان کارگر در کارگاه حتی با زمانی هر چند کوتاه و چند ساعته بر عهده کارفرما است. تمام کارفرمایان کشور باید از قانون کار(بیمه کارگری) تبعیت کنند. اگر کارگر بدون بیمه در حین کار صدمه و آسیبی ببیند، باید رابطه کارگری و کارفرمایی ثابت شود و مشخص شود که کارفرما در آسیب وارده مقصر بوده است؛ در این صورت کارفرما در تمام هزینه ها مانند هزینه پزشکی، نقص عضو، فوت، و حتی هزینه کفن و دفن نسبت به سهم تقصیر خود مسئول است. اگر کارفرما از پرداخت بخشی از هزینه امتناع کند کارگری که در حین کار صدمه و آسیب دیده میتواند علیه کارفرما شکایت کرده و با تشکیل پرونده و به همراه کارشناس رسمی دادگستری به محل کار مراجعه کرده و کارشناس پس از بررسی نظر خود را به دادگاه اعلام میکند.
مسئولیت کارفرما
برای عدم بروز حوادث ناشی از کار که پیامد های آن همچون: فوت، از کار افتادگی و انواع فشار ها به کارگر و خانواده وی می باشد؛ قانون، کارفرمایان را موظف به انجام استاندارد سازی محل کار موظف کرده است. مانند ماده 96، 66 و 85 قانون کار که کارفرمایان را به رعایت ظوابط فنی و بهداشتی، صیانت نیروی انسانی و منابع مادی، درمان و آموزش پزشکی جهت پیشگیری و شیوع بیماری در محیط کار موظف می کند. اما این موارد توسط اکثر کارفرما ها نادیده گرفته میشود و به دلایلی همچون حقوق کم و پرداخت نکردن سنوات از بیمه کارگری، در مقابل چنین مواردی خودداری میکنند. در صورت آسیب دیدگی کارگر، منظور کارگر بدون بیمه در حین کار و با اثبات این موضوع که حادثه مستقیما به خاطر عدم رعایت مقررات از طرف کارفرما و یا نماینده او بوده است، هزینه های مربوط به غرامت ها و مستمری ها باید توسط کارفرما پرداخت شود که به دلیل عدم آشنایی اکثر کارگران نسبت به قوانین ذکر شده و حمایت های وسیع از کارفرما در برخی موارد از پرداخت غرامت به کارگر خودداری شده و یا با مبلغی ناچیز و بسیار کمتر از میزان خسارت پرونده بسته میشود.
وظایف کارگر
همان طور که گفته شد کارگرانی که آسیب میبینند حتی اگر بیمه هم نداشته باشند با اثبات دو شرط:
رابطه کارگری و کارفرمایی و اثبات تقصیر کارفرما در حادثه میتواند بخشی از خسارت را از کارفرما دریافت کند. اما زمانی که خود کارگر در به وجود آمدن حادثه نقش داشته باشد در این صورت کارفرما مسئولیتی نخواهد داشت. عواملی نظیر داشتن لباس کار مناسب، آگاهی از خطرات کار، استفاده از وسایل ایمنی در ارتفاع و یا عمق زمین باید توسط کارگر رعایت شود، در غیر این صورت کارفرما مسئولیتی نخواهد داشت و خود کارگر مسئول خواهد بود. اکثر این تجهیزات ایمنی باید توسط کارفرما مهیا شود که بسیاری از کارفرمایان از انجام آن سر باز میزنند.
کارگر بدون بیمه
قشر کارگر حمایت می طلبد و پوشش بیمه ای برای آن است تا در روزهای بیکاری کمکی برای گذران زندگی باشد. اما بیمه کارگری همیشه یکی از مشکلات کارگران بوده و اما و اگر ها در اجرای این قانون که سال 1384 در مجلس تصویب و دو سال بعد برای اجرا به دولت ابلاغ شد وجود داشته است. در این بین تشخیص موارد کوتاهی کارگر یا کارفرما درمواردی همچون: تهیه وسایل ایمنی و رعایت اصول حفاظتی، از جمله موارد خاص است که تنها با بررسی های کارشناسی قابل تشخیص است.
بسیاری از افراد به دلیل عدم اظلاع از قوانین و یا عدم احتمال تاثیر در مطالبه خسارت خود اقدامی برای گرفتن حق و حقوق خود در این موارد نمیکنند. کارشناسان ما در زمینه حوادث کار و کارگری آماده ارائه خدمات، تامین دلیل و ارزیابی نحوه بروز خسارت و ارائه گزارش رسمی جهت استفاده در محاکم مختلف مینماید.

متاسفانه بروز حوادث ناشی از کار به امری گریز ناپذیر تبدیل شده است و سالانه تعداد زیادی از کارگران، عابران و یا وسایل آنها و همچنین اماکن به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی دچار صدمه و خسارت میشود. با اینکه شاخصهای نیز برای ایمنی کار در نظر گرفته شده است اما کماکان بروز حادثه اجتناب ناپذیر است.
کارشناس رسمی دادگستری رشته کار و کارگری و حوادث ناشی ازکار وظیفه تجزیه و تحلیل این حوادث را بر عهده دارد. عمده اختلافاتی که در این حوزه رخ میدهد بر سر چگونگی بروز حادثه است. چرا که پاسخ به این پرسش مسئولیت وقوع اتفاقات را مشخص میکند.
عمده حوادث ناشی از کار عبارتند از؛ سقوط اشیا، آسیب رسیدن به کارگران هنگام کار با ابزار، برق گرفتگی، آتشسوزی، قطع عضو، فوت و خلاصه هر حادثهای که مرتبط با کار است. هنگامی که یکی از این حوادث رخ میدهد و مباحث حقوقی پیرامون مقصر حادثه شکل میگیرد.
برای مثال فرض کنید که در اثر سقوط اشیا از یک ساختمان فردی دچار آسیب شده است و یا اتومبیل او صدمه دیده است، کارشناس دادگستری رشته کار و کارگری با بازدید از محل کار و همچنین محل حادثه امکان وقوع حادثه را بررسی میکند. در صورتی که کارفرما متهم به رعایت نکردن اصول ایمنی شود، باید خسارت وارده را به صورت کامل بپردازد اما در صورتی که مقصر شناخته نشود و برای مثال علت این حادثه ورود افراد به منطقه ممنوع باشد، احکام دیگری صادر خواهد شد و گاه نیز بیمه عهدهدار پرداخت خسارت می شود.
در صورتی که بین بیمه و کارفرما نیز اختلافی وجود داشته باشد کارشناس رسمی کار با بررسی حادثه و ارزیابی اصول ایمنی کار و ارائه گزارش به مراجع قضایی اختلاف را حل میکند.
حوادث ناشی از کار آن اتفاقاتی را شامل میشود که در حین انجام کار و به دلیل انجام کار اتفاق میافتد. برای مثال در صورتی که کارگر حین رفتن به منزل دچار حادثه شود یا به دلیل بیماری اتفاقی حین کار برای او رخ دهد، جز حوادث ناشی از کار محسوب نمیشود. مگر در موارد استثنایی که به آن اشاره خواهیم کرد.
بیمه کارگران مربوط به کاری است که انجام می دهند. بنابراین اگر در کاری غیر از آنچه بیمه شدهاند مشغول شوند و در آن دچار حادثه شوند، بیمه شامل حال آنها نخواهد شد. برای مثال اگر یک کارگر ساختمانی به هر دلیلی اقدام به برقکشی در ساختمان کند و دچار برقگرفتگی شود بیمه هزینه آن را پرداخت نخواهد کرد چراکه از نظر آنها این حادثه ناشی از کار بیمه شده نیست. در بسیاری از موارد نیز ممکن است کارگران حین کار و یا بعد از انجام کار دچار حادثه شود اما کارفرما مسئولیتی در قبال کار نپذیرد. برای مثال ممکن است کارگر حین ترک کار به قصد منزل دچار حادثه شود و بیمه و کارفرما هزینه های درمان و خسارت او را نپردازد. کارگر میتواند با مراجعه به محاکم قضایی درخواست بررسی حادثه را دهد.
کارشناس کار و حوادث ناشی از کار با بررسی ساعت کار کارگر، زمان فراغت از کار و همچنین اطلاع دقیق از زمان بروز حادثه و فاصله زمانی او برای رسیدن به منزل نظر خود را در خصوص حادثه ناشی از کار ارائه می دهد. در صورتی که کارشناس تشخیص دهد که در فاصله زمانی تا رسیدن به منزل این اتفاق افتاده است مصداق حوادث ناشی از کار محسوب می شود و کارفرما یا بیمه باید خسارات وارده را جبران نمایند.
با این وجود افرادی که حین کار دچار حادثه می شوند می توانند با مشورت با کارشناسان این حوزه حقوق خود را به دست آورند. مثال بالا را از آن جهت آوردیم که کارگران و کسانی که در حین کار دچار حادثه می شوند بدانند که مواردی حتی به این جزئی که از نظر عمومی شاید حوادث ناشی از کار به حساب نیاید هم شامل پرداخت خسارت میشود که توسط کارشناس این حوزه بررسی میشود. بیشتر حوادث این حوزه ناشی از کار محسوب می شود اما متاسفانه کسی مسئولیت جبران صدمات بر کارگران را برعهده نمیگیرد اما در صورت پیگیری و تایید کارشناس، قانون از کارگران حمایت های لازم را خواهد کرد.

HSE مخفف Health Safety Enironment به معنای بهداشت، ایمنی و محیط زیست است. با توجه به پیچیدگی کارها و لزوم حمایت از انسان و محیط زیست شاخص hse به منظور حمایت از کارگران و کاکنان و ایجاد فضایی مناسب برای کار و همچنین جلوگیری از آسیب به محیط زیست طراحی شده است.
سلامت کارگران و جلوگیری از آسیب در محیط کار، امری بسیار مهم است. کارشناس رسمی دادگستری کار و کارگری و حوادث ناشی از کار وظیفه ارزیابی کارگاهها و کارخانهها به منظور بررسی شرایط فنی و بهداشتی آنها را بر عهده دارد. نظام مدیریت یکپارچه HSE در جهت سازماندهی محل کار افراد تلاش میکند تا با بررسی شرایط فنی یک کارگاه، عوامل حادثه را شناسایی کند و احتمالات خطر برای کارگران را به حداقل برساند. سازه کارگاهها، نوع استفاده از دستگاه ها، لوازم ایمنی کارگران، سیستم سرمایشی و گرمایشی از عوامل مهمی هستند که نقص فنی آنها سلامت کارگران را به خطر میاندازد.
از طرف دیگر کارشناس دادگستری رشته کار محل استراحت کارکنان، غذاخوری، سرویس بهداشتی، وسایل کمک های اولیه، ابزارهای دفع خطرات احتمالی مانند کپسول های آتش نشانی را جزو ضروریات هر کارگاه میداند که کارفرما باید آنها را به بهترین نحو ممکن در اختیار کارگران قرار دهد.
کارگاههایی که دارای گواهینامه hse هستند تمامی قواعد مربوط به ایمنی و بهداشت محل را رعایت کردهاند از مهمترین مزایای اخذ این گواهینامه میتوان به جلوگیری از به وجود آمدن خطراتی چون آتش سوزی، اتصالات برقی، صدمه به کارگران، ایمنی در مقابل بلایای طبیعی، مجهز کردن اماکن به وسایل مقابله با خطر و از بین بردن ریسک اشاره کرد.
آیا اخذ گواهینامه hse الزامی است؟ با توجه به اینکه هنوز اخذ این گواهینامه چندان به صورت رسمی همه گیر نیست اما رعایت اصول این استاندارد به نظر ضروری می آید. در بسیاری از مواقع کارشناسان و بازرسان به علت گزارشاتی که دریافت میکنند از کارخانهها و کارگاهها بازرسی میکنند. در صورت فراهم نبودن شرایط مناسب کار و ارائه گزارش توسط کارشناس جرایمی برای کارفرما در نظر گرفته می شود. بنابراین رعایت اصول فوق الزامی است.
بنابراین نیاز است تا کارفرمایان نسبت به اخذ این گواهینامه با توجه به مزایایی که گفتیم اقدام کند. کارشناس رسمی حوادث ناشی از کار میتواند با بررسی محیط کار، عوامل خطرساز را شناسایی و در خصوص شرایط اخذ گواهینامه به کارفرمایان و پیمانکاران مشورت دهد.
پیمانکاران موظف هستند تا قبل از شروع پروژه های خود یک نفر را به عنوان مسئول ناظر امور ایمنی به واحد HSE معرفی کنند، در صورت تایید واحد مذکور کارشناس زیر نظر واحد به بررسی و نظارت اصول ایمنی می پردازد. بنابراین تایید واحد اچ اس ئی به منزله اجازه رسمی برای شروع کار است.
یکی از موارد دیگری که اخذ این گواهینامه را ضروری کرده است، پرستیژ کاری کارفرمایان و پیمانکاران است. از آنجا که بروز مشکلات این کار دردسرهایی برای کارگران، کارفرمایان و پیمانکاران دارد، در صورتی که گواهینامه hse موجود باشد افراد تمایل و اعتماد بیشتری نسبت به انجام کار و یا سپردن کار به آن گروه و شرکت در آن کار و کارگاه دارند.
قانون همچنین به کارفرما اجازه میدهد تا در صورت عدم تایید واحد اچ اس ئی تا نیمی از صورت وضعیت کار را به پیمانکار پرداخت نکند و در صورتی که کمبودی در خصوص ایمنی وجود دارد آن را از محل درآمد پیمانکار کسر کند.
شرکتهای حقیقی و حقوقی برای اخذ گواهینامه می توانند با کمک کارشناس کار و کارگری سیستم کاری خود را طراحی کنند. این کارشناسان عوامل خطرساز را از بین میبرند و شرایط اخذ گواهینامه را فراهم میآورند. از طرف دیگر کارشناسان مذکور مسئول نظارت و ارزیابی و مکان ها برای بررسی شرایط اعطای گواهینامه نیز هستند.
برای پیمانکاران نیز گواهی نامه صلاحیت ایمنی صادر می شود، که خود نوعی گواهینامه hse می تواند محسوب شود اما اعتبار آن را ندارد و شرایط دریافت آن نیز به مراتب سادهتر است. برخلاف hse گواهینامه صلاحیت ایمنی برای پیمانکاران الزامی است و نوعی سند و مجوز کار برای آنها به حساب می آید جهت مشاوره برای دریافت این گواهینامه ها و آگاهی از شرایط اخذ و تمدید آن می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.
با توجه به اینکه در صورت بروز حادثه حین کار و نداشتن صلاحیت ایمنی پیمانکاران، کارفرمایان نیز جریمه خواهند شد، بنابراین اعتماد چندانی به پیمانکاران بدون گواهینامه نخواهد شد. در صورتی که کارفرمایان با پیمانکاران قرارداد دارند که گواهینامه صلاحیت ایمنی نداشته باشند و در اثر بروز حادثه آنها جریمه شوند می توانند با کارشناس رسمی دادگستری کار و کارگری و حوادث ناشی ازکار مشورت کنند چرا که ممکن است بسیاری از پیمانکاران در خصوص داشتن این گواهینامه اطلاعات نادرستی به کارفرما داده باشند و یا نسبت به تمدید آن اقدام نکرده باشند و مجوز باطلی را به کارفرما ارائه کرده باشند که او اطلاعی از این شرایط نداشته است.